Elever
Vad erbjuder din drömskola?
Ansök till gymnasieskolan Heart of knowledge: https://heartofknowledge.webnode.se/ansokan/
Program som skolan HOK erbjuder: https://heartofknowledge.webnode.se/utbud/
Frågor till skolan HOK: https://heartofknowledge.webnode.se/kontakt/
Har du svårt att sitta still?
(Bläddra ner till klassrum C, gul bild!)
Blir du störd av andra som lever om?
(Bläddra ner till klassrum B, blå bild)
Behöver du använda händerna eller kroppen för att skapa förståelse?
(Bläddra ner till klassrum C, gul bild)
Behöver du diskutera för att behålla intresset för innehållet?
(Bläddra ner till klassrum D, röd bild)
Trivs du i skolan precis som den är?
(Bläddra ner till klassrum A, grön bild)
Utbildning blir roligare när vi förstår innehållet
På skolan HOK är dina unika egenskaper en fördel. Alla resurser är bra om man vet hur man kan tillämpa dom. Skolan har en strategi som passar alla inlärningsmetoder.
Är det något fel på mig?
Kanske lär du dig snabbare än andra och blir uttråkad? Då kan skolan nyttja dina färdigheter på annat sätt för vidareutveckling. Kanske känner du dig dum som inte lär dig lika snabbt som andra? Det är inget fel på dig och du är inte dum. Kanske handlar det om en nedsatt inlärningsförmåga av olika anledningar. Om du t.ex. utsätts för mycket stress, eller går igenom något privat eller dylikt. Kanske använder du fel inlärningsmetod? Med andra inlärningsmetoder kanske det är du som klättrar om snillet i klassen. Du kanske ÄR snillet i klassen. Kanske är allt precis som det ska, men du föredrar att arbeta i eget tempo. Du kan och du är smart och helt perfekt precis som du är. HOK är skolan där alla kan känna sig hemma och blir uppskattade för sitt unika jag. Oavsett hur du presterar, så är du alltid en fullkomlig vacker människa.
Skolan blir som ditt andra hem
Vi spenderar en stor del av våra liv vid en skolbänk och på
våra arbeten. Därför behöver vi göra skolan till ett hem där vi vill vara.
(Obs! Vissa bilder är ej anpassade för mobila enheter)
Obligatoriska moment
Individuellt arbete
Individuellt arbete som är obligatoriskt kan verka genom t.ex: "Självständigt arbete (100p)". Vid frivillig inlärningsmetod har eleven möjlighet att välja "individuellt arbete" genom (Blått rum).
Grupparbete
Grupparbeten kommer dras genom OSU vid obligatoriska moment. Vid frivillig inlärningsmetod (Rött rum) väljer eleverna delvis själva.
Generellt upplägg
Alla elever i en klass börjar dagen i "klassrumstyp: Rum A" (grönt rum) tillsammans med en lärare. Efter genomgången tillämpas de olika inlärningsmetoderna. (OBS! Skolans "färgindelning" är inte baserat på DISC eller dylikt. Färgen tillämpas endast för att enkelt kunna särskilja de olika rummen för önskad inlärningsmetod.)
De som föredrar metod..
- Rum A (Grönt klassrum) ordinarie = Stannar kvar
- Rum B (Blått klassrum) tyst läsrum = Går till blått rum
- Rum C (Gult klassrum) praktiskt = Går till klassrum E
- Rum D (Rött klassrum) diskussion = Går till klassrum E
(Många inlärningsmetoder går kombinera som t.ex. praktisk tillämpning och diskussion)
Hur kan en dag på skolan se ut?
Du som trivs i skolan precis som den är
Klassrum A)
Samtliga elever från en klass kommer gå på vanliga lärarledda lektioner. När läraren har gått igenom innehållet kommer eleverna få prova på alla olika inlärningsmetoder, varav: "Ordinarie lektioner" är en typ av inlärningsmetod. Dom elever som vill stanna i klassrummet för att arbeta med uppgifterna, är då kvar i salen. Vissa delar kommer redovisas för samtliga elever i klassrum A tillsammans med hela klassen.
Obligatoriska moment
Alla elever kommer delta i lektioner från klassrum A. Det inkluderar gemensamma och individuella arbeten som har samma förhållningssätt som klassrum B (Läsa själv) och D (Diskussionsgrupper)
Blir du störd av andra som lever om?
Klassrum B)
Föredrar du att arbeta självständigt i ett tyst rum och läsa själv i t.ex. matteboken? Behöver du inte hjälp med studier, endast ett tyst rum. I dessa lokaler är det förbjudet att använda mobiltelefon eller andra medel som kan störa och leva om. Om du upplever att du behöver stöd i matematiken och inte förstår, då kan du komma tillbaka till klassrum A. Du kan även gå till klassrum E, mer om det nedan. Vissa delar kommer redovisas för samtliga elever i klassrum A tillsammans med hela klassen.
Klassrum E)Samma sal med olika tillämpningar
- Klassrum C) Praktiskt arbete
- Klassrum D) Diskussion
Ett rum där du får leva om, diskutera, skapa, ha interaktion, göra på ditt eget sätt. Även i ett sådant rum finns instruktioner för vad som ska diskuteras eller utföras genom frågor och svar. Oavsett vilken sal du väljer, kommer du gå igenom samma kursplan och innehåll.
Behöver du använda händerna eller kroppen för att skapa förståelse?
Klassrum C)
Vill du måla, skapa grafer, bygga med "klossar" eller på annat sätt skapa en förståelse för tex. bråktal i matematik, eller förstå lutningen i den räta linjens ekvation? Lär och lek! Det finns instruktioner och förhållningssätt samt ett formulär att fylla i vid slutet av lektionen. Detta rum kräver eget ansvar och om uppgifterna ignoreras, kommer du hänvisas till klassrum A. Att få mer frihet kräver också mer ansvar! Vissa delar kommer redovisas för samtliga elever i klassrum A tillsammans med hela klassen.
Behöver du diskutera för att behålla intresset för innehållet?
Klassrum D)
- Rummet är öppet för diskussion inom ramen av ämnet och i enlighet med formuläret som bifogas i detta rum som obligatoriskt att följa.
Kanske upptäcker du nya argument som skapar ny eller mer förståelse. Du har en drivande kraft att få göra klart saker. Du utvecklas genom att utmana sig själv och ditt eget tankesätt. Du är öppen för idéer som kan driva dig framåt. Oavsett vilken beskrivning som passar in, eller inte, så kommer alla i en diskussionsgrupp svara på frågor självständigt kring vad som har diskuterats. Vad den individuella personen har lärt sig eller kommit fram till. Detta rum kräver eget ansvar och om uppgifterna ignoreras, kommer du hänvisas till klassrum A. Att få mer frihet kräver också mer ansvar! Vissa delar kommer redovisas för samtliga elever i klassrum A tillsammans med hela klassen.
Har du lätt för skolan och behöver mer utmaning?
Klassrum A)
- Samma klassrum med annorlunda fokus inom den valda inriktningen
- Ev. klassrum B tillsammans med en lärare
Hur skiljer sig en naturbegåvning från en "vanlig" elev?
- Hur mycket tid behöver du spendera i skolan för att komma fram till samma slutsats som övriga elever?
- Hur mycket stöd behöver du för att förstå samma innehåll som andra?
En klassledd lektion A på 1h, där alla elever får ett formulär med frågor att besvara. Då är en elev av "naturbegåvning" redan klar innan eleven fått frågorna, eller avslutar dom på 5-10min och har alla rätt. Medan en genomsnittlig elev kanske behöver mer tid, eller fundera kring frågorna, arbeta med dom eller ställa frågor.
Fördelar
På elevens efterfrågan kan det nuvarande programmet anpassas efter elevens intresse. Vill du testa hålla i lektioner med rådgivning från lärare? Vill du vara ute och springa i solen, eller spendera mindre tid i skolan? Du kanske vill medverka i skolprojekt för att driva skolan framåt? Lära dig forskningsmetoder för att etablera egen pedagogik som kan tillämpas i skolan av både elever och lärare? Dörren står vid öppen av möjligheter för den som vill och kan!
Utveckling och erfarenhet
Du blir en förebild för andra att dela med dig av dina kunskaper om hur du hittat ett sätt som ger framgång i dina studier. Diplom kan förekomma som utdelning för dina utmärkande insatser. Detta gäller även för lärare som hittat ett sätt att nå så många elever som möjligt genom sin pedagogik.
Praktisk information
- För att kunna dra en slutsats om att eleven presterar snabbare än genomsnittet kommer eleven ha en "prövotid" som omfattar en termin (ett halvår). Det går tidigast ansöka om en sådan prövotid en termin innan den kommande terminen. Dvs. den tidigaste ansökan kan du göra HT2023 som gäller för VT2024. För att få medverka kommer eleven få ett "prov" i Svenska, Engelska och matematik. Frågorna ska besvaras 100% korrekt, samt på tid. Svaren får inte ta längre än 10min att genomföra per prov. Om villkor uppfylls är eleven välkommen att ingå i prövotiden för elever med naturbegåvning.
- Det kommer även noteras att eleven påvisar briljanta drag som skiljer sig från den genomsnittliga eleven, om eleven uppfyller kravet för "naturbegåvning". Eleven kommer få ett eget formulär med samma frågor som resterande från klassrum A. Om du ingår i detta program och har en prövotid så får du inte prata med andra under tiden som du besvarar frågorna. Din tid kommer klockas av läraren och noteras. Om din förfrågan om uppdraget inte uppfyller kravet så kommer prövotiden avslutas tidigare. Det går alltid ansöka om det igen nästa halvår.
Uppdaterad: 09-12-2022
/Heart of Knowledge